۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱

هندو توا جریانی بسیار تندرو است که به اعتقاد آنها همه ساکنین این کشور بایستی پیرو آیین هندوئیسم باشند.

هویت بهارات ذاتاً با فلسفه ابدی هندتوا گره خورده است. 

آشکار کردن دسیسه تقسیم و سردرگمی و همچنین ایجاد فلسفه ابدی هندوتوا با اقدام و عمل اختصاصی امری ضروری است که ماحصل آن آشکار شدن هویت بهارات است که قرن هاست در دنیا شناخته شده است.

عمری است هندوستان یا بهارات دیدگاه منحصربه فردی از زندگی را ارائه می دهد، که بر پایه معنویت استوار است. در بهارات معتقدند که برای رسیدن به کامیابی در زندگی، راه های مختلفی  وجود دارد که همه آنها هرچند متعدد اما برابرند. در این کشور وحدت در تفاوت است و ظرفیت ایجاد یکپارچگی را در میان چنین تنوع گسترده ای وجود دارد. آنها گوناگونی را تفاوت نمی دانند. این قسم معنویت به ما می آموزد که هر روانی به شکل بالقوه ای الهی است وهمین الوهیت در همه چیز، چه جاندار و چه بی جان فراگیر است. بنابراین همه ما با هم ارتباط داریم. درک این ارتباط و گسترش این حوزه و اقدام متناسب به منظور بهبود آن اساس "دارما" است. دارما که با مذهب متفاوت است، انحصاری نیست و شامل روابط و منافع است.

دیدگاه زندگی، دیدگاه هندوست و تمام کسانی که در بهارات هستند بدون در نظر گرفتن کاست، منطقه، مذهب یا زبان خود موافق این نظریه از زندگی هستند. بنابراین، هندو یا هندوتوا بودن هویت تمام بهاراتی ها شده است. بنیانگذار آر اس اس، کی بی هدگوار، هندوتوا را به عنوان ابزاری برای بیدار کردن حس وحدت در میان تمام بهاراتی ها به وجود آورد. یعنی همه آنها را صرف نظر از کاست، منطقه، مذهب و زبانشان به هم ارتباط داد.او اجتماعی را بنا نهاد که در آن همه با هم به ریسمان هندوتوا متصل شوند.

با این وجود آنهایی که برای دستیابی به منافع فردی و سیاسی خود می خواهند جامعه را تقسیم کنند شروع به مخالفت با هندوتوا و سانگ کرده و آنها را فرقه ای ،پسرفتی، تفرقه افکن و ضد اقلیت ها می نامند. به واسطه مخالفت آنها اقدامات مهم اشخاص بزرگ و حامیان هندوتوا مانند سوامی ویوکاناندا و دایاناند ساراسواتی با ادعا های مخرب  محکوم شد.

اما فعالیتهای سانگ پایه و اساس هندوتوا را بنا نهاد و علیرغم جهت گیری های سوء و غرض ورزانه گسترش یافت. بعد همان منتقدان با نیت شوم خود می گفتند که هندوتوا بسیار خوب است، اما بین هندوتوای تند رو و میانه رو اختلاف نظر وجود دارد. هندوتوای اشخاصی نظیر سوامی ویوکاناندا میانه روست، اما اقدامات حزب آر اس اس افراطی است که البته محکوم است.کتاب هایی همچون چرا من هندو نیستم و یا چرا من هندو  هستم اثر نویسندگانی چون نایسایرس است. صرف نظر از چنین تلاش هایی پذیرش هندوتوا به شکل تصاعدی افزایش یافته است و دلیل آن روح بهارات و تجلی بصیرت آن است که با کتاب هایی که در صدد رقابت با داستان های حماسی هستند تفاوت دارد.

عناصری با منافع متضاد با ذکر اینکه هندوئیسم ستوده و هندوتوا شیطان است موجب سردرگمی می  شوند. اصحاب رسانه اخیراٌ از من پرسیدند: "تفاوت بین هندوئیسم و هندوتوا چیست؟پاسخ دادم هر دوی آنها یکسان هستند. یکی به زبان هندی است و دیگری به زبان انگلیسی."اس رادهاکریشنا" کتابی به زبان انگلیسی و با عنوان "زندگی از دیدگاه هندو " نوشت و از واژه "هندوئیسم" استفاده کرد.حال آنکه اگر کتاب را به زبان هندی نوشته بود، لغت "هندوتوا" را بکار می برد. اگر سوارکار کتاب خود را به انگلیسی نوشته بود ممکن بود از واژه هندوئیسم استفاده کند. به عقیده شخصی من ترجمه مناسب از کلمه هندوتوا می بایست "هندو" باشد نه "هندوئیسم".

سارسانگچلک موهان بگوات رئیس حزب آر اس اس در سخنرانی سه روزه خود در ویگیان باوان به وضوح و شفاف معنی هندو و هندوتوا را تشریح کرد. اما مبلغان به آن اشاره ای نداشتند زیرا با نیت سوء آنها مغایرت داشت. نبرد ایدئولوژیک حقیقی بین دو دیدگاه متفاوت از بهارات است. یکی مفهوم بهاراتیا با ریشه هایی است که به سنن مقدس و معنوی کهن ملی باز می گردد و دیگری مفهوم سازی بیگانه و خارجی آن است.

روزنامه نگاری که اخیراٌ پا به عرصه سیاست گذاشته است می گوید در این گزینش انتخاب بر سر "هندوستان هندو " یا "هندوستان هندوتوا"ست. تنها دلیلی که مردم سخنان او در مورد هندوستان هندو را می پسندند نفوذ روز افزون "هندوتوا" ست که نشان دهنده راحت طلبی آنهاست نه اعتقاد راسخشان. با توجه به اینکه بهارات به سبب هندوتوا بودن خود با هم اتحاد دارند، سیاست های فرقه ای، منطقه ای و کاست گرایی مخالفان آنها هر روز تضعیف می شود و حمایت از آنها در حال افول است. به دلیل سیاست های حقیر آنهاست که تقسیم کردن جامعه برایشان ضرورت پیدا می کند و اگر به نام کاست و زبان و مذهب نتوانند موفق شوند بر اساس هندو و هندوتوا بودن وارد عمل می شوند. اما امروز، بهاراتی های عادی آنقدر ساده لوح نیستند که فریب آنها را بخورند.از این رو حس "استحقاق داشتن"  آنها به چالش کشیده می شود.

اصطلاح دیگری که برای ترویج این سردرگمی مورد استفاده قرار می گیرد "هندووادی" یا "هندوئیست" است. در دنیا ایدئولوژیهای کاپیتالیست، کمونیست و سوسیالیست وجود دارد، اما در بهارات همانند دنیای غرب هیچ کدام از این "-یست " ها جایی ندارند. این اصول اعتقادی (-یست ) گرایش هژمونیک (سلطه جو) را حتی به زور به دنیا تحمیل می کند. در بهارات، هندوتوا (هندو) به مردمی اشاره دارد که زندگی شخصی، خانوادگی، اجتماعی و حرفه ای خود را در پرتوی اصول این جامعیت معنوی ادامه می دهند.

آشکار کردن دسیسه تقسیم و سردرگمی و همچنین ایجاد فلسفه ابدی هندوتوا با اقدام و عمل اختصاصی امری ضروری است که ماحصل آن آشکار شدن هویت بهارات است که قرن هاست در دنیا شناخته شده است تا پاراشارتای بهارات (۴ چیزی که فرد برای رسیدن به هدف حیات باید آنرا داشته باشد که شامل:عشق، وظیفه شناسی، ثروت و آزادی است – تادر تمام حوزه های اجتماعی و ملی زندگی هویدا شود.سوادشی ساماج در مقاله خود به نقل از رابیندرات تاگور به درستی می نویسد: "پیش از هر چیز ما همان می شویم که واقعا هستیم."

نویسنده: مانموهان وایدیا دبیر کل مشترک حزب آر اس اس است.

روزنامه: ایندین اکسپرس   مورخ: ۸ می ۲۰۱۹

توضیح: هندو توا جریانی بسیار تندرو است که به دنبال معرفی کردن هند به عنوان یک کشور هندو می باشد و در اعتقاد آنها همه ساکنین این کشور بایستی پیروان آیین هندوئیسم باشند و با مسلمانان بسیار مخالف هستند و خواستار رجعت آنها به هندویسم هستند و طرح های متنوعی نیز ارائه داده اند که تاکنون با شکست مواجه شده است.

کد خبر 1493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =